неділя, 25 грудня 2016 р.

Педагогічні читання: Соціально – психологічні аспекти впровадження інформаційно – комунікативних технологій в навчальний процес



 Поєднання навчальної діяльності
з сучасними технологіями
дає високий рівень знань учнів,     
 викликає бажання   вчитися.                    



 

         Інформатизація освіти - один з основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості. Вона має забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання.


Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному та виробничому процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.
Головна мета впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в Нетішинському професійному ліцеїї - підготовка підростаючого покоління до повноцінної діяльності в інформаційному суспільстві, підвищення якості, доступності та ефективності навчально-виробничого процесу.
           Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою). Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе  це здійснює значний вплив на емоційну сферу, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.
           Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше майстрам виробничого навчання важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, навчальні заклади отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
            Необхідно навчити кожного учня за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес виробничого навчання так, щоб учень активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.
 Допомогти майстру виробничого навчання у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці виробничого навчання дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
           Використання ІКТ  допомагає майстрам виробничого навчання краще оцінити здібності і знання та вміння  учня, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
 Як показала практика, учні  з інтересом засвоюють  навчальний матеріал, коли  використовуються інформаційно – комунікаційні технології. При правильному підході ІКТ  підсилює  їх мотивацію. Крім того, активізується  увага учнів, розвиваються  пізнавальні  процеси,  мислення,  увага,  набувають розвитку  уява і фантазія. Розвиваються навички  дослідницької  діяльності, творчі та комунікативні здібності; формується  вміння працювати  з інформацією. ІКТ дозволяє активно залучити  учнів до  навчально-виробничого  процесу;  якісно змінити контроль за діяльністю; залучити  учнів  до  досягнень   особистого характеру, групи та інформаційного  простору.
           Інформаційна компетентність учнів необхідна для якісного засвоєння всіх  навчальних предметів. Оволодіння комп’ютерною культурою, формування інформаційної компетенції учнів – необхідна умова  включення підростаючого покоління  до  світового  інформаційного простору.

Три способи використання мультимедіа на уроках виробничого навчання:

* Ілюстративний (традиційний). Підібраний візуальний ряд ілюструє  розповідь  майстра.  Використовується  при опитуванні, узагальненні.


*     Схематичний (шаталовський). В основу  навчання  покладено конструювання опорних конспектів чи структурно-логічних схем.  Використання  мультимедіа в даному  випадку  лише розширює можливості побудови таких схем. Вони стають  більш наочними, яскравими, доповнюються елементами, що рухаються.

*     Інтерактивний  Найбільш складний.  Поєднує  в собі елементи ілюстративного і схематичного підходів. Різниця  в тому, що використання різноманітного візуального матеріалу, схем і анімацій  поєднується, доповнюється приєднанням документів,  уривків  із різноманітних  джерел. Головне в такому  підході ─ високий рівень методичної  обробки матеріалу. Він   дається  в такому поєднанні, щоб викликати активність учнів, спровокувати їх на співставлення, роздуми, дискусію.


ІКТ дозволяє:
 надавати учням інформацію в різноманітній формі: текст, графіка, аудіо, відео, анімація і т.д.;
 видавати великий обсяг інформації частинами;
мобілізувати увагу учнів;
активізувати процеси сприйняття, мислення, уяви  та пам’яті;
виходити у світове інформаційне товариство;
використовувати світові інформаційні ресурси  у  навчальних цілях.
Найбільш оптимальні  моделі використання ІКТ

*   Урок виробничого навчання з опорою на мультимедіа презентацію;
*   Використання аудіо- та відео фрагментів
*   Комп’ютерні тести;
*   Електронні підручники;
*   Електронні збірники – тренажери;
*   Електронні інформаційні видання;
*   Електронні практикуми;
*   Комп’ютерні навчальні програми;
*   Підготовка друкованих роздаткових матеріалів.

     Отже,   ІКТ повинні виконувати навчальну функцію, допомогти учневі розібратися в потоці інформації, сприйняти її, запам’ятати, але ні в якому випадку не підірвати здоров’я. ІКТ виступає як допоміжний елемент навчального процесу, а не основний. Враховуючи психологічні особливості учня, робота з використанням ІКТ  чітко продумана і дозована.


Немає коментарів:

Дописати коментар